The Effect of Educational Video Media on Poetry Writing Skills of MA Hasan Muchyi Students
Keywords:
educational video media, innovative learning, poetry writing skillsAbstract
This article examines the effect of using educational video media on improving the poetry writing skills of tenth-grade students at MA Hasan Muchyi. Initial observations indicated that students' poetry writing skills were low, with most students scoring below the minimum passing grade (75). This study employed an experimental method with a pre-test and post-test design in one group, where students were treated using educational video media. The results showed a significant improvement in students' poetry writing skills after the treatment. The average post-test score increased to 92.7, compared to the pre-test average of 84.2. Educational video media proved effective in boosting students' learning motivation and helping them understand key elements in writing poetry, such as diction, imagery, and figurative language. Furthermore, educational videos provided a more interactive and enjoyable learning environment, making it easier for students to grasp the material and enhance their creativity. Thus, this study concludes that the use of educational video media can significantly improve students' learning outcomes, particularly in poetry writing skills.
References
Alhamid, T. 2019. Instrumen pengumpulan data. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14. Retrieved from
Amri, & Bahri. 2023. Strategi guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa melalui metode ceramah di kelas XI IPA 1 SMAN 1 Tikke Raya. Journal of History Education and Historiography, (1), 1–11.
Dewi, B. J. P. R., Karma, I. N., & Musaddat, S. 2022. Analisis kemampuan menulis puisi siswa kelas V SDN 43 Ampenan tahun ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 776–784. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i4.340
Eliyantika, E., Witono, A. H., & Jiwandono, I. S. 2022. Penggunaan media pembelajaran guru kelas IV SDN Kemiri tahun pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1315–1326. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3.749
Erha. 2017. Penerapan metode eksperimen untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA di kelas V tahun pelajaran 2012/2013. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, Dan Humaniora, 3(3), 37. https://doi.org/10.24114/antro.v3i1.7496
Hamidah, Resnani, & Lukman. 2019. Pengaruh penggunaan model pembelajaran sinektik terhadap kemampuan menulis puisi siswa kelas V di SD Negeri 49 Kota Bengkulu. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 2(1), 54–60.
Hardianti, H., & Asri, W. K. 2017. Keefektifan penggunaan media video dalam keterampilan menulis karangan sederhana bahasa jerman siswa kelas Xii Ipa SMA Negeri 11 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 1(2), 123–130. https://doi.org/10.26858/eralingua.v1i2.4408
Harisnur, F. 2022. Pendekatan, strategi, metode dan teknik dalam pembelajaran PAI di sekolah dasar. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 3(1), 20–31. https://doi.org/10.47766/ga.v3i1.440
Ilyas. 2018. Pentingnya metodologi pembelajaran bagi guru. Jurnal Aulia, 4(1). https://doi.org/10.31004/irje.v3i3.405
Kasran, M. 2013. Upaya meningkatkan kemampuan menulis. Univeristas Negeri Yogyakarta.
Khan, R. I. 2024. Efective character education for children: insights from family- based approaches in Indonesia. ASA Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 63–70.
Kusumaningrum, H. 2022. Optimalisasi media youtube sebagai media pembelajaran daring. SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 5(1), 92–114.
Listiyanto, T. 2019. Pengaruh pemanfaatan video edukasi sebagai media pembelajaran terhadap motivasi belajar sejarah siswa kelas Xi/Ips di Sma Negeri 1 Bandar Tahun Ajaran 2014/2015. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. Retrieved from http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/29026
Maulidah, T. 2020. Peningkatan keterampilan menulis puisi dengan media gambar. Karangan: Jurnal Bidang Kependidikan, Pembelajaran, Dan Pengembangan, 2(01), 64–70.
Nur’ Ajmiy, F., & Khoirul Umam, N. 2023. Keterampilan menulis puisi bebas pada mata pelajaran bahasa Indonesia kelas IV MI. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1654–1667. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.6984
Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. 2021. Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar siswa SD Negeri Kohod III. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 243–255. Retrieved from https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa
Permana, D., & Indihadi, D. 2018. Penggunaan media gambar terhadap pembelajaran menulis puisi peserta didik. Jurnal Pedadidaktika, 5(1), 193–205. Retrieved from http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index
Sandora, I., Misriani, M., & Puspita, Y. 2023. Pengaruh penggunaan media video pembelajaraan pada materi menulis puisi siswa kelas VIII di SMP Negeri 8 Babat Supat. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 1(1), 52–62. https://doi.org/10.69693/ijim.v1i1.5
Sanjaya, W. 2006. Strategi pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sugiyono. 2017. Metode penelitian pendidikan (pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Susetyo. 2024. Peningkatan keterampilan menulis kreatif puisi anak bagi calon guru sekolah dasar. LP3MKIL, 4(1).
Susilo, S. 2021. Peningkatan kemampuan menulis puisi siswa kelas X TAV 2 SMK Negeri 1 Lengkong Kabupaten Nganjuk dengan memanfaatkan media foto keindahan alam. 5, 6573–6578.
Suyanta, I. W. G. 2023. Penerapan model pembelajaran wisata sastra untuk meningkatkan hasil belajar menulis puisi siswa kelas V SD Mahardika Denpasar. Widyadari, 24(1), 96–105. https://doi.org/10.5281/zenodo.7813499
Taufik. 2024. Pemanfaatan media pembelajaran berbasis digital dalam pembelajaran menulis puisi di SMP Negeri 2 Woja. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 684–691. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2731
UU Nomor 20. 2003. Pendidikan nasional. Indonesia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Camelia Nova Anggraini, Sardjono, Sujarwoko (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.